יום שני, 18 במאי 2009

שידרוג מודולרי


כל אימת שחלה תקלה במכשיר מקוון,
המחשבה הראשונית אינה לתקן את המכשיר כי אם לרכוש חדש. הפיתויים הם רבים :
העדפה של גרסה חדישה יותר, עלות התיקון - ולעיתים גם הבדיקה המקדימה - יכולים להיות גבוהים מאד (לפעמים עד שליש מן המחיר המקורי).

מעבר לכך, קוסמת לנו ההבטחה כי מכשיר חדש יכלול תוספת שתזכה אותנו בכרטיס לדור השלישי, הרביעי, המשודרג חדשות לבקרים. תפוגת המותגים החדישים גדולה הרבה יותר מקצב החלפת הרכב, שהיה בעבר מאפיין מובהק של עידן הקדמה.
ברם דרישות השוק, בייחוד בשעת משבר כלכלי, מצביעות על הצורך להמציא מנגנון לחלקי חילוף שייתן מענה לתקלות מקומיות, במידה שאינן מחייבות את החלפת המכשיר כולו. המכשיר המחודש, בחלקי חילוף מודולאריים ולהרכבה עצמית, יכול גם לצמצם במידה ניכרת "כאב ראש" אקולוגי: מי יזכור את המציאות האבסורדית שנוצרה כיום, של ערמת הגרוטאות שמצטברת מהתיישנות שהיטיב לתאר הסרט "Wall-E". חלקי החילוף מאיטים בהרבה את תהליכי השחיקה והמחזור.


המעבר לשלב הבא הוא נגיש מאי-פעם, במיוחד לאור העבר בו כל התפתחות הייתה כרוכה במנגנון מסורבל ביותר. לפני המצאת הדפוס ישבו אלפי נזירים שהעתיקו בעמל רב כתבי - יד בכמות מוגבלת, כדי להפיצם בפלח אוכלוסייה מצומצם ובאחוז מועט מבין יודעי קרוא וכתוב. כרכי הענק שיצאו תחת ידיהם היו מדהימים בכובדם ובגודלם, אך גם ביופים: עיטורים, טיפוגראפיה אמנותית בראשי המשפטים ועיטור הכותרת על הכריכה. כיום, תרבות זו שנחשבה לשיא הקדמה נמצאת אך ורק במוזיאונים.
מציאת שיטה מעשית, שתשנה את הרגלי הצריכה של מכשירי התקשורת המודרניים, תאפשר להמיר את פס הייצור הקונבנציונלי בשיטות חדשניות ונגישות לכל משתמש. אם נמשיך את ההקבלה בין מהפכת הדפוס אשר איפשרה שכפול והפצה מהירים,


לבין התקשורת הרווחת בימינו, יהיה זה טבעי לעבור למכשירים המורכבים באופן מודולארי. כשם שאינך צריך להיות נגר כדי להרכיב חלקי רהיט שנרכש במארז קומפקטי יחד עם הוראות הברגה פשוטות, כך יכול כל צרכן להפוך לטכנולוג "אינסטנט" לצרכי המכשיר הדיגיטלי שיירכש כמארז (כולל חלקי חילוף והוראות התקנה לעת הצורך).
המעבר לשידרוג מודולרי דורש תכנון ותשומת לב,
אך שילובו במחזור החיים - שלנו ושל המכשירים סביבנו - יביא תועלת לכולם.


אין תגובות:

רשימת הבלוגים שלי

Powered By Blogger